vrijdag 28 december 2012

Vakantie in de WW

Feestdagen
De kerstdagen zijn weer voorbij en ik zit nu lekker op de bank naar mijn (zelf gekochte) kerst cadeau te kijken: Paul Simon Live in New York City. Jammer dat onze grote meid ziek was tijdens de feestdagen, zo heeft ze minder kunnen genieten van al haar kado's, alhoewel ze haast onafscheidbaar is van haar toverstaf: onze prinses. Mika heeft de laatste dagen ook last van een vervelende hoest..

Vakantiedagen
Vorige week donderdag heb ik een lunch gehad met mijn ex-collega van Driessen Bouw Asten en zij vertelde mij dat ze lekker 10 dagen naar Valencia ging tijdens de kerstvakantie. Deze vakantie had ze al geboekt voordat ze ontslag kreeg en haar WW-uitkering aan heeft gevraagd. Nu belde een medewerker van het UWV haar op en dit kwam ter sprake, waarop hij vertelde: U heeft nog geen vakantiedagen (!?) opgebouwd om op vakantie te gaan dus zullen wij uw uitkering korten voor de dagen die u nog niet heeft opgebouwd.

Wanneer je een WW-uitkering krijgt wordt er, net als bij een regulier salaris, 8% vakantiegeld ingehouden welke in mei wordt uitgekeerd, of wanneer je weer aan het werk gaat. Daarnaast heb je "recht" op 20 vakantiedagen per jaar, welke per maand worden opgebouwd. Mijn collega had dus nog maar 2 dagen "opgebouwd" en moest dus enkele dagen uitkering inleveren.

Dit verhaal heeft natuurlijk (net als altijd) 2 kanten, maar voor mij is het idee van vakantiedagen en vakantiegeld bij een uitkering erg vreemd. Aan de ene kant begrijp ik het wel aan de andere kant: je hoeft (mag) niet te werken, dus is dat dan geen soort vakantie? En als je een keertje er even tussen uit wil naar Spanje, is dat erger dan thuis zitten en daarom reden om je uitkering te korten? Een beetje vreemd allemaal. Zolang je aan je sollicitatie plicht kan voldoen zou dit toch geen probleem moeten zijn?

Hoe dan ook, ik heb nog geen vakantie geboekt en geniet nog even van de dagen met de familie hier allemaal thuis! Prettig Nieuwjaar allemaal!

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het niet geheel onbegrijpelijk om vakantiegeld op te bouwen tijdens een werkloze periode; een inkomen gaat verder dan alleen de werknemer, ook de familie van wordt geraakt. Van het vakantiegeld zie ik mensen vaker de boeking van een familievakantie betalen. Dus fijn als het nog mogelijk is voor mensen om met toch nog even onbezorgd te kunnen genieten..als familie.
    Ook snap ik het korten ook. In een normale werksituatie heb je ook weinig opgebouwd als je bijvoorbeeld eerder in het jaar wilt gaan of later in het jaar start, dus op vertrouwen ga je de min in qua vakantiedagen. Aangezien je tijdens het werkloos zijn in een ongewenste en hopelijke erg tijdelijke situatie zit, lijkt het minnen niet realistisch, toch?
    Het idee dat een ander jou voor een vakantie verplicht laat sparen, in welk situatie dan ook, is een ander vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn punt was inderdaad het feit dat je verplicht spaart voor een vakantie terwijl je dat zelf best kan doen, zonder verplichtingen. Volgens mij ben je zelf verplicht om die dagen op te maken, dat wil zeggen dat je dus per jaar 20 dagen geen ww krijgt uitgekeert, daar komt voor in de plaats de eenmalige vakantiegeld.. raar.

    BeantwoordenVerwijderen