donderdag 13 december 2012

Dag 11: had ik maar een vak moeten leren

Vandaag is weer een volledige dag alleen thuis en ik kom net terug van het FNV kantoor in Eindhoven. Dit kantoor is slechts 4 uur open over 2 dagen en vandaag kwam goed uit. De reden voor dit bezoek:

"Aanvraag eenmalige uitkering aanvullingsregeling werkloosheid"

Een hele mondvol, maar het betekent een extra uitkering vanuit het FNV voor werkloze in de bouwsector. Als al het papierwerk wordt geaccordeerd betekent dit een eenmalige uitkering van € 475,- brutto. Ik hoeft hier enkel een formulier voor in te vullen, een kopie van mijn ontslagaanvraag en de bevestiging van het UWV bij te voegen. Nu heb ik het laatste nog niet ontvangen, maar wel alvast de stempel van het FNV zodat ik straks alle papieren direct kan opsturen naar de desbetreffende afdeling/instantie. Sterker nog, de postzegels kreeg ik er ook bij! Het lijkt wel kerstmis.

Nu zal ik de laatste zijn om hier over te zeuren, maar ik ben nu eenmaal een kritisch persoon. Ik vraag mij dus af:
  1. Waarom krijg ik dit, naast mijn huidige WW-uitkering? Alle beetjes helpen natuurlijk, dus ik zal het niet afwijzen maar het lijkt zo "random".
  2. Wie betaald dit en hoe groot is zo'n potje? Er zullen nog veel meer bouw-werkloze komen, op het moment zijn dat er ongeveer 50 per week.
  3. Ik ben zelf nooit (bewust) lid geworden van de FNV of welke vakbond dan ook en toch heb ik hier kennelijk recht op. 
  4. Betaal je onbewust contributie aan de FNV als je in de bouwsector werkt?
Er zaten nog enkele andere in de wachtkamer, allemaal oudere mannen. Het zal voor hen ook niet gemakkelijk zijn om aan nieuw werk te komen. Echter blijkt het gemakkelijker voor de jongens "buiten" om aan werk te komen dan "binnen". De timmermannen en metselaars die de laatste weken bij Driessen Bouw zijn ontslagen zijn allemaal alweer aan het werk.

Had ik maar een vak moeten leren..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten