dinsdag 18 december 2012

De UWV site is zo slecht nog niet.

In dit artikel wordt geconstateerd dat de UWV-website www.werk.nl slecht werkt. Laat ik daar nu ervaring mee hebben aangezien ik de laatste 2 jaar hier regelmatig gebruik van heb gemaakt.

Voor degene die niet weten waar deze site voor bestemd is: www.werk.nl is de site waar je een WW-uitkering aanvraagt en je inschrijft als werkzoekende. Je hebt via de site contact met je "werkcoach" en rapporteert je activiteiten als werkzoekende. Je hebt onder andere de plicht om elke 4 weken minimaal 4 sollicitaties te verrichten. Via deze site geef je door welke dat zijn geweest.

Het inschrijven gaat heel soepel, veel informatie is namelijk al ingevuld  omdat het UWV kennelijk samenwerkt met de belastingdienst en andere instanties. Werkgevers in het verleden en persoonlijke informatie worden voorgeschoteld na het inloggen met je DigiD. Je kan diverse persoonlijke informatie nog aanvullen en wijzigen en vult hiermee je digitale CV aan. Mijn kritiek hierop is dat ik het zelf fijn zou vinden om mijn eigen CV te kunnen uploaden met een PDF bestand, maar ik begrijp het systeem: zo worden de invoervelden gebruikt voor het zoeken van passende vacatures en is alle invoer gelijk.

Hier zit dan ook direct de grootste kritiek op de site: Als het inschrijven compleet is en je weer inlogt met je DigID krijg je vacatures te zien die op jouw profiel moeten aansluiten. De vacatures in mijn geval zijn ook vaak niet geheel passend (dit geeft de site ook aan trouwens in %) en soms zijn ze inderdaad verlopen. Maar dit is ook niet compleet onlogisch, als je naar sites als Vacaturebank.nl, jobselect, bouwvacatures.nl, monsterboard.nl enz. enz. gaat staan er honderden vacatures op. Als je enkele na belt krijg je regelmatig te horen dat deze reeds ingevuld zijn en dat deze "verzamelsites" altijd trager zijn dan hun eigen site en netwerk; dit kan enkele dagen, soms weken duren. Het is dus niet geheel vreemd dat de overheidsite de zelfde fouten maakt als commerciële websites. Daarnaast is het een positief punt dat ze via diverse sites linken, ik kom zo namelijk in contact met diverse recruiters die ik nog niet heb benaderd.

Wat verwacht iemand nu precies van werk.nl? Verwachten de criticasters dat je inschrijft en direct de perfecte vacature in je mailbox krijgt en je weer aan het werk bent? Dit zou voor iedereen ideaal zijn natuurlijk, hierdoor zit ik korter in de WW en kost het de overheid minder geld. Maar laten we reëel zijn: je moet er voor werken om nieuw werk te zoeken, is dit te veel gevraagd? Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je gaat inschrijven bij uitzendbureaus, detacheringsbureau, de kranten doorzoekt, de tientallen verzamelsites doorzoekt, relaties benaderd, en desnoods aanklopt bij bedrijven om te vragen of ze werk hebben.

Naar mijn idee is de site een prima hulpmiddel welke je veel informatie verschaft. Kan het beter? Natuurlijk, maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen!

1 opmerking:

  1. Had het vandaag nog over; zelfredzaamheid. Een schoon kwaliteit. Gekoppeld aan een positieve instelling en veel drive een killer combinatie.

    BeantwoordenVerwijderen