vrijdag 29 maart 2013

Vertrouwen is King

Afgelopen week heb ik een bijeenkomst bijgewoond met diverse bouw advies gerelateerde bedrijven. Het idee was om een netwerk, maatschap, of in welke vorm dan ook, elkaar aan te vullen met kennis zodat iedereen hun klanten een breder pakket kan aanbieden en dat we als geheel grotere opdrachten binnen kunnen halen. Denk hierbij aan alle partijen uit de bouwkolom, behalve de uitvoering; bouw management, interieurarchitect, bouwkundig architect, bouw advies, projectmanagement, brand advies, installatie advies, milieukunde, constructie, facilitair advies en huur experts.

Daarnaast is het flexibel inzetten van elkaars personeel en zzp-ers een goede mogelijkheid om nieuwe projecten aan te nemen, zonder de vaste lasten van je eigen personeel die je het gehele jaar aan het werk moet houden. In deze moeilijke tijden een ideale manier om je vaste kosten te beperken en de ideale kandidaat uit te kiezen voor dat specifieke project.

Even voorstellen
De meeste van de 14 aanwezige kende elkaar niet. In eerste instantie zal je dan ook niet meteen iemand uit deze groep aanbevelen of toevertrouwen bij je klanten. Je kan de andere nog niet beoordelen op persoonlijkheid en natuurlijk, kwaliteit. Hier zal dan ook de komende maanden verandering in moeten komen.

Wat betreft kwaliteit: De genodigde zijn voor geselecteerd door ervaren ondernemer en initiatiefnemer Fred Rommens. Hij selecteerde deze groep op vertrouwen en kunde, mensen die een meerwaarde kunnen bieden in de bouw(advies)kolom.

Het persoonlijke vlak zal in de komende maanden opgebouwd moeten worden met persoonlijke gesprekken in diverse netwerk settings (casus bespreking, bedrijf bezoeken enz). Je zal moeten kunnen inschatten wie je bij welke opdrachtgever kan inzetten; de ene is meer "politiek"en de andere erg direct. Elke opdrachtgever heeft zijn eigen karakter en door de diversiteit in de groep is er altijd wel een geschikte persoon te vinden. Dit zou binnen de eigen werknemers wel eens niet het geval kunnen zijn.

Het draagvlak om ieders pakket uit te breiden met kennis en personeel flexibiliteit was groot. Veel genoemde steekwoorden waren: ketenintegratie, flexibiliteit, vertrouwen, respect voor elkaars vakgebied, verbreden van takenpakket en "ik kan hiermee aan de behoefte van de klant voldoen".

Werk aan de winkel!
Dat een dergelijke samenwerking kostenreductie oplevert, je takenpakket uitbreid en dat je kennis zal vergaren is helder.

Wat belangrijker is om mensen te leren kennen die je kan vertrouwen, dan komt de rest van zelf. Laten we daar nu aan gaan werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten