vrijdag 22 maart 2013

Blijven leren: proces- en projectmanagement

Sinds mijn jaren bij Margry-Arts Architecten heb ik mijzelf bezig gehouden met proces management. Dat is altijd gegaan door een combinatie van mijn eigen "gezond verstand" en diverse literatuur, maar het kwam vooral uit behoefte. Denk hierbij aan vragen zoals:
  • Hoe kunnen we efficiënter omgaan met de verhouding van een goed product en de kosten die daarmee gepaard gaan?
  • Welke personen zetten we waar voor in?
  • Kunnen/moeten we onze methodes aanpassen om concurrerend te blijven?
Daarnaast heb ik nog enkele papers geschreven voor het architectenbureau:
  • Duurzaamheidsbeleid.
  • Social Netwerken.
  • Energiezuinig, comfortabel en gebruiksvriendelijk maken van een woning is de oplossing.
Documenten Beheer Systeem
Bij mijn laatste werkgever heb ik het Documenten Beheer Systeem geïntroduceerd welke ook bij de architect werd gebruikt. Hiermee kan je documenten digitaal en op papier opslaan binnen de huidige software van windows en outlook. Bestanden worden hierdoor altijd op de juiste plek opgeslagen en kunnen ze door iedereen worden terug gevonden. Het systeem is dermate flexibel dat veranderingen altijd plaats kunnen vinden, een ideale oplossing voor het MKB.

Bij de aannemer kwam ik dan ook in aanraking met LEAN door een seminar te volgen, welke ik heb beschreven in een eerder blog. Het bleek dat wij al redelijk LEAN werkte, wij noemde dat gezond verstand en de verantwoordelijkheid laten waar hij thuis hoort op z'n Brabants.

Zo moet het
Het betrekken van alle lagen van de organisatie bij een project heeft mij altijd aangesproken, puur uit het feit dat iedereen zijn steentje bij kan dragen met zijn kennis, maar ook vooral omdat de verschillende afdelingen elkaar hierdoor beter leren kennen en respecteren. Geen "over de balk" gooien van projecten meer, maar beseffen dat het uiteindelijk gemaakt moet worden door de jongens buiten. Zorg dragen dat het buiten blijft lopen door een heldere voorbereiding met heldere tekeningen tot gevolg.

Projectmanagement
Bij Firefly ontmoette ik Peter Krikken, een zelfstandig bedrijfsadviseur en coach. Hij heeft mij aangeraden om enkele boeken te lezen die mij verder zullen verdieping in projectmanagement. Als eerste heb ik De kracht van Six Sigma gelezen. In dat boek werden veel van mijn manieren van werken bevestigd, gestructureerd een aangevuld met het belangrijke element: meten. Het heeft mij zo geïnspireerd dat ik hoop bij een volgende werkgever hier werk van te maken.

 Op dit moment ben ik Kracht met de Matrix aan het lezen, welke weer een hele andere kijk geeft op project management met als werkend voorbeeld een kleinschalige biologische geitenboerderij. Hoe dan ook, heb ik weer nieuwe energie gekregen om al deze tips in het werk te beproeven en hopelijk kan ik dat snel doen bij een van de mogelijke nieuwe werkgevers waar ik mee bezig ben.

1 opmerking:

  1. Wat zou jouw "kleinschalige biologische geitenboerderij" casus (kunnen) zijn? Ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen