dinsdag 5 februari 2013

Groene gevels en 4D Bimmen

De afgelopen week heb ik 2 netwerk bijeenkomsten bezocht; via Platvorm was een bezoek aan ZND Nedicom gepland en afgelopen zaterdag was ik welkom in de Business Lounge van Timmers/Van Wijnen in het Philips Stadion waar we PSV ADO zagen wegspelen, tussen het eten en de drank door.

ZND Nedicom
Voor Platvorm was dit mijn eerste bijeenkomst en het was een goede ervaring. Na een introductie van ZND Nedicom werden we in 2 groepen gesplitst waarin we een discussie gingen voeren over de toekomst van de bouw. Vooral "groen" kwam ter sprake, zowel als imago maar ook letterlijk groene daken, gevels en omgeving. Dit vooral omdat ZND Nedicom in combinatie met hun landschapspartner hier thuis in is. Door groen/duurzaam zo op de markt te zetten dat er genoeg partijen profijt van hebben (zowel als beleving maar natuurlijk ook financieel) zou het niet kunnen falen. Daarnaast was ook in deze groep de consensus dat Ketenintegratie/BIM de enige manier is om faalkosten en uiteindelijk de bouwkosten te kunnen verminderen. ZND zit nu regelmatig al in een vroeg stadium aan tafel bij grote projecten en helpt met de engineering van complexere dakconstructies en voorkomt hier mee verrassingen in het bouwproces, maar ook in de nazorg. In de borrel na de discussie heb ik nog even verder gepraat met een zelfstandige brandveiligheid deskundige/instructeur en de directrice van Bouw Talent, toevallig de docent van mijn oud collega. Uiteindelijk een boeiende avond met interessante en inhoudelijke gesprekken.

Bimmen in 4D
Zaterdag avond bij PSV was erg gezellig, zeker als er met 7-0 wordt gewonnen. Deze avond was een combinatie van bijpraten en netwerken aangezien de uitnodiging kwam van mijn beste vriend Ruud, die bij van Wijnen werkt. In een gesprek met een Bosche constructeur kwam ook hier BIM ter sprake en hij wist mij een voorbeeld te geven waar zij niet alleen 3D, maar ook 4D werken. Zij zullen het gehele bouwwerk in 3D opbouwen met daarin de extra dimensie van tijd, zodat er nog strakker gepland kan worden en eventuele knelpunten tijdens de bouw in de voorbereiding al kan worden getackeld. We hebben ook gesproken over het probleem tussen de complexe ontwerpen/aansluitingen en de uitvoering daarvan. BIM, maar ook meer prefab elementen zullen hiervoor worden ingezet zodat het oponthoud op de bouwplaats geminimaliseerd kan worden.

Firefly
Aanstaande donderdag is het weer Firefly avond! Heb er al zin in. We zullen de geformuleerde vragen proberen te gaan beantwoorden. Deze sessie zullen we dat eerst intern doen voordat we onze oplossingen gaan presenteren aan Libra Arbeidsexpertise, dit zal volgende maand gebeuren.

Toch nog bouwkunde?
Ook het solliciteren gaat door, nu en dan zie ik een mooie uitdaging en ga ik daar natuurlijk voor. Zo heb ik gisteravond een functie als "ontwerp coördinator" gevonden en ga daar vandaag een geïnspireerde brief voor maken.

Thuis
Deze week is de eerste volle week dat ik de kinderen niet meer naar de opvang breng. Zoe Isobel is nu naar de peuterspeelzaal (dinsdag ochtend 3 uur en donderdag middag 2 uur) en Mika is thuis met mij. Nu hij slaapt heb ik tijd om te bloggen en straks te solliciteren. Waar ik nu geen tijd meer voor heb is vol inzetten in LED. Ik had de kans om op project bezoek te gaan aanstaande donderdag, maar door de gezinssituatie nu is dat helaas niet mogelijk. Ik zal wel nog zoveel mogelijk vanuit huis doen in de uren die ik wel vrij kan maken.

Nu de kostbare slaaptijd van Mika goed gaan benutten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten