vrijdag 22 februari 2013

Blijven Twitteren?

Ik zie het als een aanvulling van mijn netwerk activiteiten. Wat is netwerken voor mij? Persoonlijk contact, diepgang, kennis delen en vergaren. Twitter helpt mij in eerste instantie vooral met kennis vergaren. Het persoonlijk contact in social media werkt mijn inziens beter met Facebook en het allerbeste met daad werkelijk persoonlijk contact. Dit geldt idem voor diepgang en kennis delen, dit kan ook op LinkedIn, waar ik merk dat de terugkoppeling en het aantal gelezen artikelen van mij groter is dan vanuit Twitter.
Ook gebruik ik Twitter als een manier om mij zelf te profileren, zowel zakelijk maar ook persoonlijk naar de buitenwereld toe in mijn zoektocht naar een nieuwe baan. Mijn persoonlijke kant laten zien vind ik belangrijk bij het vinden van een nieuwe job.

Kennis vergaren.
Door personen en bedrijven te volgen in de sectoren die ik interessant vindt  (bouw, vastgoed, LED, duurzaamheid, proces- en projectmanagement, social media) blijf ik op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en meningen vanuit diverse perspectieven. Dit helpt in mijn persoonlijke ontwikkeling in de diverse branches en mijn algeheel beeld in de diverse branches. Door onbekende personen met gedeelde interesses te volgen krijg ik enorm veel onverwachte maar vooral bruikbare informatie binnen.

Tussen al dat serieuze door is er natuurlijk genoeg entertainment op twitter, zo volg ik mijn favoriete band @pearljam en andere interessante mensen in binnen- en buitenland: @leoblokhuis@JimGaffigan, @stephenfry, @zachbraff, @GaryLineker enz.

Altijd doen!?
Social media is natuurlijk niet per definitie effectief, je bereikt er enkel mensen mee die het ook gebruiken. Dus voordat bedrijven en personen alles storten op sociale media moeten ze beseffen welke doelgroep ze daarmee bereiken en hoe deze doelgroep anticipeert en reageert binnen de diverse sociale media. Als bedrijf werkt naar mijn mening social media het beste als je het ook daadwerkelijk "sociaal" gebruikt. Ik bedoel daarmee dat je niet enkel reclame berichten moet sturen van je bedrijf, maar juist je klanten en potentiële klanten benaderd en vooral mee laat praten over je producten en service. De directe interactie met je klanten is de grote kracht van social media en ben dus voorbereid op zowel negatieve als positieve reacties. Beiden helpen je vooruit.

Wat voor berichten verstuur ik met Twitter?
  • Links naar mijn blogs.
  • Links naar interessante artikelen.
  • Geselecteerde privé berichten. De meeste prive berichten stuur ik Facebook op.
  • Mijn eigen mening overige dingen die mij bezig houden. 



Wat doe ik niet?
  • Gesprekken voeren. Twitter is voor mij te massief en te to-the-point dat je goede gesprekken niet kan voeren.
  • Direct communiceren. Daarvoor kies ik toch voor de telefoon, sms, e-mail en zelfs Facebook.
Effectief?
Met zoveel berichten die je binnenkrijgt is het soms erg on overzichtelijk en kan je jezelf afvragen of jouw berichten wel aankomen/gelezen worden door de personen wie je wilt bereiken. Maar voorbeeld doet volgen dus ik houd er voorlopig nog niet mee op, ook vooral omdat ik het leuk vind. En dat is toch het belangrijkste van alles!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten