donderdag 14 februari 2013

Tips voor het maken van je CV.

Zojuist weer gesolliciteerd op 2 bouwvacatures (ja ze bestaan nog) en ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Het betreft een projectleider functie bij Heijmans en een ontwerp coördinator functie via een recruiter.

Tips bij het maken van een CV.
Afgelopen Firefly bijeenkomst kreeg ik enkele tips voor het maken van mijn CV:

  • Zet een 10-tal regels over mijzelf als persoon bovenaan mijn CV. Dus tekst puur gebaseerd op mijn persoonlijkheid, manier van denken/werken.
  • NAW-gegevens zijn in principe overbodig en hoeven zeker niet bovenaan te staan. Als ze je willen vinden komt dat wel goed.
  • Denk er aan dat er 100 tal andere CV's op de stapel liggen en deze worden diagonaal gelezen/gescand tot een groepje van 5/6 stuks. 
  • Zet daarom niet je NAW gegevens bovenaan maar je persoonlijke tekst, want dit is het belangrijks en dit zal dan waarschijnlijk wel gelezen worden, in tegenstelling tot je begeleidende brief.
  • Herschrijf je CV voor elke vacature, maak de relevante informatie uitgebreider en zet deze bovenaan. Dat wil niet zeggen dat je dingen weg moet laten, maar dat je de minder relevantie informatie niet zo sterk uitlicht.
  • Een foto plaatsen alleen wanneer daar om gevraagd worden. Bij deze tip vroeg ik mij af in hoeverre deze nog relevant is in de tijd van LinkedIn. Aan de andere kant, een foto geeft een emotioneel beeld en kan dus zomaar negatief uitvallen tussen de andere 100 brieven.
Time management.
Sommige tips waren logisch, maar sommige ook weer een openbaring. De persoon in kwestie heeft zelf enkele jaren recruiting gedaan en kwam met deze tips. Ik zal er zeker gebruik van gaan maken, wie weet waar het naar toe leidt. Een andere interessant "feitje" welke ik gisteren hoorde: 80% van de ingevulde vacatures zijn tot stand gekomen via een netwerk, slechts 20% via het traditionele solliciteren met brieven. Stof tot nadenken hoe ik mijn tijd moet indelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten