dinsdag 22 januari 2013

Netwerken dan maar?

Het is weer dinsdag dus heb ik het huis weer voor mezelf en zit ik weer met de laptop op de keukentafel. Muziekje op de achtergrond en diverse vacature websites doorzoeken.
Op LinkedIn zag ik een bericht van een detacheringsbureau met de volgende tekst: Op deze vacature hebben al 167 mensen gereageerd! Eigenlijk zouden ze dit niet moeten dan, want hierdoor verlies ik en misschien wel meerdere potentiĆ«le kandidaten de hoop op een goede afloop, laat staan een eerste gesprek.

Speeddate
Afgelopen donderdag ben ik bij een "speeddate" geweest van het UWV. Er waren diverse uitzendbureaus en detacheerders aanwezig waar ik mijn pitch kon doen. Ik heb daar best een goed gevoel aan overgehouden. Niet dat ik nu verwacht werk te krijgen uit een gesprek van een paar minuten, maar puur uit het feit dat je in ieder geval je zegje hebt kunnen doen en je mondeling en persoonlijk kan profileren richting iemand die je aan een baan kan helpen. Voor mij is dat het belangrijkste: kunnen praten met mensen en zo al pratend en luisterend word duidelijk wat mijn ervaring, kennis en mogelijkheden zijn binnen een organisatie.

Zo ben ik direct na de eerste FireFly bijeenkomst gebeld door een mede netwerker met de vraag of het zin had om zijn connecties in de bouw te vragen of zij nog werk voor mij hadden. "Natuurlijk"en "graag" waren mijn antwoorden en zo zal het moeten gaan; via, via. Waarom belt hij mij? Omdat we elkaar gesproken hebben en niet eens over werk, of het feit dat ik werk zoek, maar puur binnen de context van de eerste FireFly bijeenkomst. Via LinkedIn kwam hij er achter dat ik werk zocht binnen de bouw en belde mij daarover op. Netwerken op zijn best!

Netwerken, netwerken, het is net werken.
Ik besef dus eigenlijk met deze 2 voorbeelden dat het maar via 1 manier kan in deze tijd en dat is via een netwerk. Ik heb mijzelf daarom ook aangemeld voor de eerst volgende Platvorm bijeenkomst, welke georganiseerd wordt door een relatie van mij. Wie weet wat daar weer uit komt..

2 opmerkingen:

  1. Een wijze les. netwerken is iets wat niet alleen nu nut heeft, maar eigenlijk altijd. Doe ik veels te weining, maar hierdoor weer een impuls om het toch te gaan doen..

    BeantwoordenVerwijderen