maandag 17 juni 2013

Werkcoach: tips en trucs voor je CV!

Na een tijdje niet te hebben geblogd, pik ik het weer op! In mijn vorige post heb je kunnen zien dat ik ook bij een nieuw op te richten coöperatie betrokken ben. Dit is een van de manier om weer aan werk te komen!

Vorige week had ik een afspraak met mijn UWV werkcoach betreft de voortgang van mijn WW-uitkering en de rechten en plichten die daarbij verbonden zijn. Aan het einde van het gesprek bekeek hij de relevante vacatures voor mij: 2 stuks, waarvan 1 in Brussel en 1 die niet meer actueel was.
Ook mijn coach weet dat het niet gemakkelijk is op de arbeidsmarkt en daarom was het gesprek vooral georiënteerd om mijn kansen op de markt te vergroten d.m.v. diverse tips:

  • CV: Gebruik een competentiepuntenlijst i.p.v verhaalstijl wanneer het aankomt op je persoonlijk profiel. Zie hier de lijst.
  • Proefplaatsing. Je kan bij een bedrijf aan de slag voor maximaal 2 maanden met behoud van je uitkering. Hierdoor kan het bedrijf jou kosteloos beoordelen en laat je zien wat je in huis hebt! Indien het bedrijf verder met je gaat betreft dit minimaal een halfjaar contract.
  • Indien je binnen 35 weken minimaal 26 weken hebt gewerkt en daarna weer werkloos raakt begint je uitkering weer vanaf het beging. Voor mij betekent dat dus weer 1 jaar WW-uitkering.
  • EVC quickscan. Erkenning van Verworven Competenties. Aangezien ik al zo'n 5 jaar op HBO niveau werk, maar enkel een MBO diploma heb behaald zou een HBO competentie erkenning certificaat enorm helpen op mijn CV. Hier zijn echter wel kosten aan verbonden, een totale scan kost € 1.200,-
  • Payrolling: Aangezien ik nog steeds loop met het idee dat ik voor mezelf wil beginnen gaf de coach de tip om te onderzoeken of Payrolling een optie is voor mij. Ik heb deze tip op Twitter gezet en kreeg meteen een reactie van iemand die mij hierbij kan helpen! Fijn he? Twitter.

Mijn CV is aangepast naar aanleiding van zijn tips. Daarnaast heb ik de verwoording aangepast naar projectleiding/projectmanagement in het algemeen en wat minder specifiek als bouwkundige. Onder aan de pagina heb ik mijn laatste CV ingevoegd.

Ik heb dit gedaan zodat ik eerder in aanmerking kan komen voor functies buiten de bouwwereld, want hier zijn per definitie al weinig vacatures en via standaard procedures is het een loterij.

Het moet dus via netwerken komen en dat gaat redelijk. Hier en daar heb ik wat dingen lopen, maar nog steeds zijn deze afhankelijk van de handtekening van derden. Hopelijk komt hier snel duidelijkheid over!

Dus als jij iets weet, laat het me weten! of als je tips hebt over mijn CV hoor ik het ook graag natuurlijk!






1 opmerking:

  1. Moet even aan wennen om de competenties zo te verwoorden/op te sommen. Ook om deze zo hoog op de lijst te zetten. Laat mij meteen meer nadenken over het belang van?

    BeantwoordenVerwijderen