dinsdag 11 juni 2013

Inspiratiebronnen

De coöperatie 'WAT-bouwen' staat nog in zijn kinderschoenen. Het idee is om een breed scala van bouwadviseurs te bundelen om zo flexibel met personeel om te gaan en gezamenlijk mee te kunnen dingen bij grote projecten. Daarnaast is kennis delen en vergaren een groot gewin. Samenwerken met overige partijen vraagt een hoog kwaliteit- en vertrouwensniveau. Daarnaast moet je weten met wie je aan tafel zit. De eerste stappen zijn dan ook om elkaar op persoonlijk vlak te leren kennen.

Persoonlijke inspiratie

Om mijn persoonlijk inspiratie te uiten heb ik dit gedicht gemaakt over mijn inspiratie, namelijk muziek.
Wanneer ik naar muziek luister, koptelefoontjes in en van de wereld ben afgesloten komt de inspiratie van  zelf door de teksten, ritmes en gevoel. Ook het zelf spelen van gitaar of drums helpt om even terug te schakelen of op te laden.

In de auto
Op mijn telefoon
Op mijn laptop
Op CD's
Op Vinyl

De energy-boost is onvergelijkbaar.
Verloren herinneringen komen boven.
Een traantje bij het refrein.
Onmiskenbare stem.
Stilzitten is onmogelijk.
Mijn voet tapt met de maat mee.

De achtergrond verhalen, een biografie, documentaires.
Van de jaren '60 tot nu, tijdperken worden gedefinieerd.
Storytelling, topical song, mythisch of gewoon knallen.
Vanuit het hart.

Naar Barcelona, Wenen, Praag, Dublin of Berlijn.
De massa springt, doet de wave. 15.000 man zijn 1.
Lekker achterover op een stoel of voorin tegen de hekken.
Altijd lettend op de drummer.
S'nachts de rit terug van Amsterdam.

Genieten van muziek.

Zakelijke inspiratie


Mijn zakelijke inspiratie is een manier van werken welke ik jaren geleden heb meegemaakt, een bouwteam vorm. Die ervaring heeft mijn ogen opengesteld op manieren van bouwen en samenwerken. Deze ervaring draag ik elke keer weer mee en haal hier bij elk project weer inspiratie uit, naast het steeds efficiënter willen werken door tools als BIM en LEAN.


Samenwerk loont.

Het bundelen van kennis van de benodigde bouwpartners in een vroeg stadium. De E-, W- installateur, aannemer, constructeur en architect aan 1 tafel tijdens het ontwerp/ontwikkelen van een gebouw. Deze partijen zijn de hoofdmoot van een gebouw, de bouwkundige hoofdelementen worden hieruit samengesteld. Naast deze partijen wordt er milieu-, geluid-, bodemtechnische kennis enzovoort ingewonnen.

Het bouwteam concept.

Dat is mijn ideaal en inspiratie voor de bouwwereld. Zowel voor de opdrachtgever als voor de bouwpartners is dit de meest ideale manier van werken, zowel financieel als organisatorisch. Daarnaast is de kennis die er vergaart en gedeeld wordt gigantisch, welke je kan meenemen naar andere projecten.

De benodigde kennis hoeft niet van 1 persoon of bestek te komen, maar komt direct uit de ervaring van de partners. Door al deze kennis in de DO fase bij elkaar te brengen worden bouwfouten drastisch verlaagd, wordt er efficiënter en dus goedkoper gebouwd, en is elke partij betrokken bij het ontwerp proces wat hun verantwoordelijkheid direct aanspreekt in de uitvoering. De partijen kunnen niet terugvallen op het feit dat het bestek of advies van derden niet correct is en meerwerk schrijven, zij hebben zelf het ontwerp gemaakt.

Bottomline: laat de verantwoordelijkheid waar hij thuis hoort.

Dan kom je bij de bestekken: Bestekken moeten prestatie bestekken zijn, geen 500 pagina's met gespecificeerde leveranciers en overige details. Simpele teksten als: "Verwarming installatie moet er voor zorgen dat de volgende ruimtes de volgende temperatuur hebben. De garantie voor het gehele verwarmingssysteem is 10 jaar." Hierdoor laat je de W-installateur of adviseur vrij om een financieel aantrekkelijk systeem te kiezen die zowel praktisch is te installeren als te beheren. De motivatie hierachter is namelijk financieel gewin. Hoe efficiënter een uitvoerende partij kan opereren hoe goedkoper het wordt. Zolang de installateur maar aan de gestelde eisen van garantie en werking voldoet.
Een architect of bestekschrijver kan geen verantwoordelijkheid nemen voor een verwarmingsinstallatie omdat zij de kennis en ervaring daarvoor niet hebben.

Wat betekent dit voor mij? Ik heb dit proces meegemaakt bij een architectenbureau als projectleider en tekenaar en dat was een eye-opener. In een later stadium, werkend voor de aannemer, coördineer je een dergelijk proces. Mijn drijfveer is om dit proces te streamlinen met mijn brede kennis van veel facetten van de bouwketen, van architectonisch, installatietechnisch, duurzaamheid en uitvoering.

Het efficiënter ontwerpen van een bouwwerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten